loading...
حاج شربتعلی
علی موسی خانی بازدید : 125 سه شنبه 15 مرداد 1392 نظرات (0)

 

سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان ها در میان خانم ها می باشد. این سرطان معمولا پس از یائسگی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، ولی ممکن است

سرطان دهانه رحم

در شروع یائسگی نیز اتفاق بیفتد.

 

اگر خانمی هر کدام از نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌های زیر را داشت، باید به پزشک مراجعه کند:

- خونریزی بی دلیل از واژن (مهبل)

- ترشحات مداوم واژن

- درد و خونریزی پس از نزدیکی با همسر

- درد شکم

- نشت مدفوع و ادرار از راه مهبل

- بی‌اشتهایی و کاهش وزن

- کم‌خونی

 

با وجود آن که برخی زنان پس از ابتلا به سرطان دهانه رحم، دیگر نمی توانند بچه دار شوند، اما ممکن است فرد مبتلا به این سرطان پس از درمان، هنوز قدرت باروری و یا بچه دار شدن را داشته باشد.

 

توصیه ها

1- تشخیص زودهنگام بیماری: یکی از نکات مهمی که بانوان بالای 40 سال باید از آن آگاه باشند، انجام معاینات دوره ای و آزمایش پاپ اسمیر می باشد. انجام منظم این آزمایشات تحت نظر پزشک متخصص زنان، ابتلا به سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه مشخص کرده و سبب می شود تا سرطان در همان مراحل ابتدایی با راهکارهای درمانی رفع شود.

 

اما اگر تشخیص به موقع انجام نگیرد، این سرطان به بافت های اطراف پخش می شود و درمان آن نیازمند راهکارهای پیشرفته تر مثل هیسترکتومی یا برداشتن رحم می باشد که در این صورت فرزنددار شدن برای یک خانم غیرممکن می شود.

اگر پیشرفت سرطان دهانه رحم زیاد باشد و فرد مجبور به انجام عمل جراحی روی رحم خود شود، ممکن است شانس کمی برای باردار شدن داشته باشد

 

2- در نظر داشتن بهترین زمان باردار شدن: اگر قصد باردار شدن پس از دوره بهبودی از این سرطان را دارید، زمانی را برای این کار انتخاب کنید که حد قابل قبولی سرطان را تحت کنترل خود در آورده باشید. بعد از دوره درمان، باید به بدن خود استراحت دهید تا نیروی از دست رفته اش را بازیابی  کند و بهبودی نسبی را پس از سرطان تجربه کند.

 

پس اگر قصد بچه دار شدن دارید، پس از مدتی استراحت از درمان سرطان، می توانید نسبت به بارداری اقدام کنید. لازم به ذکر است که حتما باید قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کنید و ازمایش های لازم را انجام دهید، زیرا شرایط شما حساس تر از افراد عادی است.

 

3- استفاده از داروهای افزایش دهنده قدرت باروری: گاهی اوقات مشاهده می شود که فردی پس از پشت سر گذاشتن سرطان دهانه رحم، خواهان باردار شدن است، اما به دلیل کاهش هورمون های طبیعی بدن او، باردار شدن به تاخیر می افتد.

بنابراین ضروری است که با مراجعه به پزشک زنان و زایمان، از داروهای افزایش دهنده قدرت باروری و هورمون درمانی برای این منظور استفاده کنید. این داروها ممکن است به شکل تزریقی و یا خوراکی دریافت شوند.

 

4- پس از ابتلا به سرطان دهانه رحم، شانس کمی برای باردار شدن دارید: اگر پیشرفت سرطان دهانه رحم زیاد باشد و فرد مجبور به انجام عمل جراحی روی رحم خود شود، ممکن است شانس کمی برای باردار شدن داشته باشد.

حتی اگر فردی با این ویژگی باردار شود، ممکن است دچار زایمان زودرس شود و شانس به دنیا آمدن نوزاد نارس برای او زیاد است، زیرا دهانه رحم او طی عمل جراحی، حالت طبیعی خود را از دست می دهد و حتی ممکن است پس از بارداری جنین او سقط شود.

بنابراین اگر هر گونه عمل جراحی بر روی رحم خود انجام داده اید و قصد باردار شدن دارید، حتما قبل از بارداری با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

 

5- توانایی یک خانم برای باردار شدن پس از سرطان دهانه رحم، به شدت و مرحله سرطان او بستگی دارد.

 

اگر سرطان رحم دارید و می خواهید باردار شوید، به نکات زیر توجه کنید:

- با پزشک خود درباره بارداری موفقیت آمیز و به دنیا آوردن فرزند سالم مشورت کنید. انتظار می رود پزشک با در نظر گرفتن تمام شرایط شما، درباره بارداری موفقیت آمیز و یا غیر موفق نظر علمی بدهد.

 

- اگر به دلیل مشکلات رحم قادر به باردار شدن نیستید و از طرفی تمایل به فرزند دار شدن دارید، درباره فرزند دار شدن از طریق استفاده از رحم جایگزین با پزشک خود مشورت کنید.

سرطان دهانه رحم معمولا در سنین بالاتر از چهل سالگی در بانوان شایع می باشد

 

اگر امکان اهدای تخمک و اسپرم توسط شما و همسرتان وجود داشته باشد، نسبت به اهدای ان اقدام و در اولین فرصت، نسبت به پیدا کردن رحم جایگزین اقدام کنید.

 

- با پزشک خود درباره افزایش قدرت باروری صحبت کنید تا اگر رحم سالم است و تنها سطح هورمون ها پایین می باشد، نسبت به بازگرداندن قدرت باروری شما به حالت طبیعی اقدامات لازم انجام گیرد.

 

- انجام بیوپسی (نمونه برداری از بافت رحم) به عنوان یکی از راهکارهای درمانی و تشخیص سرطان دهانه رحم، تاثیر منفی روی بارداری فرد ندارد، اما فرد را در معرض افزایش خطر سقط جنین قرار می دهد.

 

- سرطان دهانه رحم معمولا در سنین بالاتر از چهل سالگی در بانوان شایع می باشد. از طرفی هم با بالا رفتن سن، قدرت باروری خانم ها کم شده و احتمال به دنیا آمدن نوزاد سالم کاهش پیدا می کند.

 

بنابراین به این دسته از خانم ها توصیه نمی شود که برای باردار شدن اقدام کنند و اگر اصراری بر این قضیه دارند باید قبل از بارداری و حین بارداری، تحت نظر و مراقبت مستقیم پزشک زنان قرار داشته باشند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

علی موسی خانی بازدید : 102 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

 


1- محققان می گویند: رژیم غذایی پرچرب مملو از گوشت قرمز و لبنیات، احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می دهد.

  محققان موسسه ملی سرطان در مریلند پس از مطالعه عادت های غذایی ۵۰۰ هزار نفر در طول شش سال به این نتیجه رسیدند که با افزایش مصرف چربی های حیوانی، احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد.

نتیجه این تحقیق در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده است.

کارشناسان می گویند: کاهش مصرف چربی های حیوانی به پیشگیری از بروز سرطان موثر است.

استعمال سیگار بزرگ ترین عامل ابتلا به سرطان لوزالمعده است.
این بیماری از پیش آگهی خوبی برخوردار نیست و معمولا فاصله زمانی میان تشخیص آن تا مرگ حدود شش ماه است.

پیش از این محققان درباره نقش چربی های حیوانی در بروز سرطان لوزالمعده نظرات متناقضی را ارائه کرده بودند.

به همین علت محققان موسسه ملی سرطان در بتزدای مریلند که در حومه واشنگتن قرار دارد، تصمیم گرفتند با تحقیق بر روی نیم میلیون نفر، بیشترین دقت آماری را در تحقیقات خود داشته باشند.
از این میان نزدیک به یک هزار و چهارصد تن از افراد مورد بررسی به سرطان لوزالمعده مبتلا شدند.

بر اساس نتیجه این تحقیق، احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادی که رژیم غذایی پرچربی دارند، سی و شش درصد بیشتر از دیگران است.

در این حال، احتمال ابتلای مردان به این بیماری بیشتر از زنان است و این رقم برای آنها ۵۳درصد و زنان ۲۳ درصد است.

پزشکان می گویند: ترک دخانیات، افزایش مصرف میوه و سبزیجات و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و غذاهای چرب بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان لوزالمعده است.

 

2-اهدای مکرر خون ابتلا به سرطان را کاهش می دهد:

تحقيقات جديد حاكي از آن است كه اهداي مكرر خون خطري براي سلامتي افراد ندارد.
به گزارش شينهوا، دكتر گوستاو ادگرن از موسسه كارولينسكا در استكهلم و مجري اين تحقيقات گفت هيچ كس نبايد از اينكه اهداي خون موجب ابتلا به سرطان مي‌شود نگراني به خود راه دهد. در واقع اهداي خون مي‌تواند براي سلامتي فرد مفيد باشد.

تحقيقات ادگرن و همكارانش حاكي از آن است كه ميزان ابتلا به سرطان و مرگ و مير افرادي كه خون اهدا مي‌كنند از افرادي كه خون نمي‌دهند كمتر است.

اما اين حقيقت كه يك اهداكننده خون سالمتر است مي‌تواند هر گونه تاثير منفي اهداي مكرر خون را بپوشاند.

نتايج اين تحقيقات در نشريه انجمن ملي سرطان منتشر شده است.

اين پژوهشگر مي‌گويد همچنين سازوكارهاي متعددي وجود دارد كه اهداي مكرر خون از نظر فرضي مي‌تواند سلامت را تحت تاثير قرار دهد. براين اساس خون دادن موجب افزايش توليد گلبولهاي خوني در مغز استخوان شود. اين تقسيم سلولي تسريع شده مي‌تواند احتمال بدخيمي در بافت‌هاي شكل‌دهنده خون را افزايش دهد. همچنين خون دادن موجب تغييراتي در سيستم ايمني نيز مي‌شود و برخي نيز مي‌گويند اين تاثير ايمني شناختي مي‌تواند با سرطان مرتبط باشد.

از جنبه مثبت قضيه مي‌توان گفت ذخيره‌هاي زياد آهن با بيماري قلبي و انواع مختلفي از سرطانها مرتبط است و از اين رو اهداي منظم خون موجب كاهش اين ذخيره‌ها و در نتيجه بهبود سلامتي مي‌شود.

ادگرن و همكارانش براي درك بهتر چگونگي تاثير اهداي خون مكرر بر سلامتي، داده‌هاي بانك خون سويس و دانمارك و درمانگاه‌هاي انتقال خون حاوي براي بررسي سوابق يك ميليون و ‪ ۱۱۰هزار و ‪ ۲۱۲فردي كه طي سالهاي بين ‪ ۱۹۶۸تا ‪ ۲۰۰۲دستكم يك بار خون اهدا كرده بودند جستجو كردند.

آنها هيچ ارتباطي بين اهداي خون مكرر و خطر ابتلا به سرطان نيافتند. با اين حال خطر ابتلا به سرطان كبد، ريه، روده بزرگ ، معده و حلق در بين اهداكنندگان مردان با افزايش موارد اهداخون ،كاهش نشان مي‌داد. اين موضوع حاكي از آن است كه احتمالا كاهش آهن خون خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد.

ادگرن افزود با اين حال كم و بيش نشان داديم اهداي مكرر خون با افزايش خطر ابتلا به سرطان ارتباطي ندارد.

  
3-به گزارش پایگاه زیست شناسی ایران به نقل از Indian Times مطالعات در زمينه سرطان در جامعه امريكا نشان مي دهد 1 نفر در میان هر 58 زن مبتلا به سرطان تخمدان است. دكتر ليزا .م  معتقد است كه سرطان تخمدان در اكثر زنان با افزايش سن بالا مي رود.

 سرطان تخمدان پنجمين سرطان از سرطان هاي كشنده بين زن‌هاست و همين آمار مربوط به سرطان دستگاه تناسلي در ميان مردان نیز صدق می کند.
محققان تخمين زده اند در سال 2006  آمار سرطان هاي تخمدان در ايالات متحده امريكا به 15310 خواهد رسيد.
  اگر تشخيص و معالجه قبل از گسترده شدن سرطان تخمدان باشد 90 تا 95 % شانس  زنده ماندن به میزان حدود 5 سال بيشتر مي شود.
نظر سنجي سال 2005 موسسه تخصصی سرطان زنان نشان می‌دهد 54% زنان از پيشرفت سرطان‌هاي زنانه احساس خطر مي كنند.
 درسال 1990 ماري كلاير كينگ پروفسور پزشكي و ژنتيك دانشگاه واشنگتن اولين ژن سرطان سينه را گزارش كرد. تحقيقات بعدي نشان داده است كه وقتي اين ژن جهش يابد، خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان ۷۰ سال به بالا، 83% افزايش می‌يابد.
 دكتر اندرو برچاك پرفسور بيماري هاي زنان و غده شناسي دانشگاه DUKE بررسي عوامل خطر احتمالي مانند سابقه خانوادگي در مادر خواهر عمه ويا خاله را براي زناني كه نگران ابتلا به سرطان تخمدان هستند پيشنهاد مي كند. اين پزشک مي گويد: وجود بيماري حتي در دو يا سه فاميل دورتر مثل دختر خاله يا عمه خطر احتمال ابتلا به اين بيماری را افزايش مي دهد. در اين موارد كمترين كار ارجاع آنها به مشاور ژنتيك است.        
وی می‌افزايد: دانش بيشتر در مورد اين كه سرطان تخمدان چگونه شروع مي شود و چگونگي ارتباط آن با عوامل خطر زا (مثل سابقه خانوادگي )، كليد پيشگيري و در نهايت نجات زندگي بيمار است. برچاك رئيس مركز مطالعات سرطان تخمدان در كاروليناي شمالي است كه از سال 1990 این مسئولیت را عهده دار است.
 برچاك هم اكنون نتايجي به دست آورده است و همکارانش تفاوت های ظريف ژنتيكي را بین زنان مبتلا و سالم يافته اند؛ هر چند اين موضوع نياز به مطالعات بيشتری دارد.
 در مطالعات قبلي برچاك و همكارانش زمان طولاني تخمك گذاري را به عنوان نخستين عامل خطر ساز براي گسترش جهش يا تغییرات ژنتيكي تشخيص دادند. آنها دريافتند استفاده از وسايل ضد بارداري دهاني (مثل قرص ) براي 5 سال ابتلا به سرطان تخمدان را 50% كاهش مي دهد. همچنين حاملگي و شير دادن به نوزاد خطر را كم مي كند .
محققان در انجمن ملي سرطان بررسي كردند بيماراني كه  داروهاي ضد سرطاني را مستقيما به حفره شكمي خود مي فرستند و شيمي درماني مي كنند، به مدت 6 ماه بيشتر زنده مي مانند. 
 

4-به گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، : فشار عصبی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد برپایه یافته های جدید دانشمندان فشار عصبی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.یافته های جدید دانشمندان دنیای پزشکی نشان می دهد فشارهای عصبی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.
به گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، آزمایش بر روی موشهای آزمایشگاهی نشان می دهد که فشارهای عصبی، آسیب پذیری برای ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.
محققان اعلام کردند فشارعصبی و پرتوهای خطرناک نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
براساس این گزارش، محققان با قرار دادن موشهای آزمایشگاهی در مقابل پرتوهای خطرناک و همچنین ایجاد فشارهای عصبی بر آنها مشاهده کردند موشهایی که تحت فشارهای عصبی قرار گرفتند به سرعت سیستمهای ایمنی آنها ضعیف شد وبه سرطان پوست مبتلا شدند.
محققان اظهارمی دارند که فشارعصبی و نور خورشید بخشی از زندگی روزانه بسیاری از افراد را تشکیل می دهد. آنان معتقدند این دو عامل اگر به صورت متعادل ایجاد شود خطری را برای افراد ایجاد نمی کند.
علی موسی خانی بازدید : 84 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

 

علت دقيق سرطان ناشناخته است.

ولی مطالعات علمی نشان داده است که فاكتورهاي خطر ابتلا به سرطان  به ترتیب شانس ابتلا عبارت است از:

عامل

شانس ابتلا

توتون و تنباكو (سیگار)

30%

رژیم غذایی و تغذیه

15%

عفونت

15%

چاقی

10%

نداشتن فعالیت فیزیکی

10%

مواجهه شغلی

5% تا 10%

الکل

5%

ژنتیک

5%

نور آفتاب

2%

 

 فاكتورهاي خطر غير قابل تغيير

فاكتورهاي خطر غير قابل تغيير سرطان عبارتند از: جنس، سن، ژنتيك.

 به طور مثال در افراد باسابقه فاميلي انواعي از سرطان ، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می باشد.

فاكتورهاي خطر قابل تغيير

توتون و تنباكو:

 90% از سرطانهای ريه ناشي از توتون مي باشد. تار موجود در توتون با سرطانهاي حنجره ، حلق،مري ، مثانه، پانكراس، كليه و سرويكس مرتبط است.

 

رزيم غذايي:

مشخص شده كه 30-40 % از همه سرطانها در مردان و زنان با رژيم غذايي مرتبط است مطالعات زيادي مشخص كرده كه چربي زياد در رژيم غذايي احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و پستان و شايد ساير سرطانها را افزايش دهد .مصرف غذاهاي دودي و نمك سود و ترشيجات و غذاهاي نگهداري شده با مواد نگهدارنده حاوي نيترات نيز همراه با سرطان مري، معده و حلق مي باشند.

عادت جنسي:

اولين نزديكي در سن پايين و داشتن هم بسترهاي متعدد احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزايش مي دهد.

الكل:

 مصرف مداوم الكل احتمال ابتلا به سرطان حفره دهان ، حلق و مري را افزايش مي دهد همچنين بطور قوي با سرطان كبد نيز در رابطه است.

جويدن توتون:

 اين فاكتور منجر به سرطان دهان مي شود.

عفونت هپاتيت B:

 عفونت با اين ويروس فرد را مستعد ابتلا به سرطان كبد مي كند.

مواجهه شغلي:

مواجهه با عوامل سرطان زا در محيط كار و عوامل محيطي عمومي ممكنه باعث ابتلا به سرطان شود.

آیا سرطان به ارث میرسد؟

خير ، سرطان از فردي به فرد ديگر منتقل نمي شود . معمولاً سرطان غير ارثي است.

فقط بعضي از انواع سرطان پستان و سرطانهاي روده بزرگ ارثي مي باشند.

 

علی موسی خانی بازدید : 119 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

 

1 - هر شخص دارای سلول های سرطانی در بدن خود است .این سلول های سرطانی در آزمایشهای استاندارد خود را نشان نمی دهند تا آنکه به مقدار چند میلیارد سلول افزایش یابند


2 – سلولهای سرطانی بین شش تا ده مرتبه در دوره زندگی یک انسان پیدا می شوند.

3 – زمانی که سیستم ایمنی انسان قوی باشد سلولهای سرطانی از بین می روند و از ایجاد تومور سرطانی جلوگیری می شود.

4 - زمانی که شخص بیماری سرطان دارد نشانه آنست که وی دارای کاستیهای تغذیه ای شده است . این کاستی ممکن است منشاء ژنتیک ، محیطی ، غذا ها و عواملی در شیوه زندگی باشد.

5 – برای غلبه بر کاستی های متعدد تغذیه ای ، تغییر در رژیم غذایی شامل اضافه کردن بعضی مکمل های غذا یی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

6 – شیمی درمانی ضمن آنکه باعث مسموم کردن فوری سلول های سرطان است که سریع رشد می کند ، سلول های سالم بدن درمغز استخوان و دیواره روده ها و غیره را که سریع رشد می کند نیز از بین می برد و می تواند سبب ضایعه عضو بدن مثل کبد ، کلیه ها و قلب و ریه ها و غیره شود.

7 - زمانی که بدن تحت تاثیر مسمومیت ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار می گیرد سیستم ایمنی در معرض خطر و نابودی واقع می شود بنا براین شخص ممکن است مقاومت خود را در برابر انواع مختلف عفونتها و پیچیدگیهای ناشی از آن از دست بدهد.

8-یک راه موثر مبارزه با سرطان غذا نرساندن به سلولهای سرطانی است . عدم رساندن مواد غذایی مورد نیاز سلول برای جلوگیری از افزایش و چند برابر شدن تعداد سلولها است .

علی موسی خانی بازدید : 67 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

 

مزیت درمان به این روش در مقایسه با روش های قبلی دارو رسانی به سلول های بیمار و تقویت سیستم ایمنی به طور همزمان است.

یعنی علاوه بر این كه، دارو مستقیما به سلول بیمار تزریق می شود، سیستم ایمنی نیز تقویت شده و به این شكل روند بهبودی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در این روش از كره های توخالی در مقیاس نانو برای انتقال دارو استفاده می شود و پیشرفته ترین روش در نوع خود است.

محتویات موجود در این كره ها به دو قسمت تقسیم می شوند؛ یك بخش مربوط به تخریب سلول های سرطانی و بخش دیگر حاوی پروتئینی است كه سیستم ایمنی بدن را بهبود می دهد.

متاسفانه باید گفت كه عامل اصلی بیماری سرطان و ام اس ضعف سیستم ایمنی بدن است، بنا براین پزشكان به افراد توصیه می كنند كه با انتخاب الگوی صحیح زندگی در حفظ سلامت خود دقت بیشتری داشته باشند.

سلامت نیوز: دانشمندان دانشگاه ییل موفق به كشف یك روش جدید فوق پیشرفته با استفاده از فناوری نانو برای درمان سرطان شدند.

به گزارش ساینس، یكی از مهمترین عوامل بروز و گسترش سلول های سرطانی در بدن ضعف سیستم ایمنی است.

علی موسی خانی بازدید : 77 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (0)

 

تقریبا تمام آبی که در انگور تازه وجود دارد.آب آن تبدیل به قند و مواد نشاسته می‌شود کشمش تقریبا تمام خواصی را که انگور تازه دارد در خود حفظ می‌کند. کشمش غذایی است که حجم ان اندک ولی مواد مغذی ان فوق العاده زیاد است به همین جهت است که در زمستان که بدن احتیاج زیادی به کالری دارد مصرف ان تجویز می‌شود. کشمش برای تقویت طبیعی انرژی فوق العاده‌است.همچنین فیبر زیادی در آن وجود داردکه به کاهش کلسترول وبهبود عملکرد روده هاکمک می‌کند.در کنار آن می‌توان پتاسیم را نام برد که موجب کاهش فشار خون وجلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود همچنین سلنیوم در کشمش وجود دارد که برای پوست عالی است. به علاوه در کشمش مقادیر زیادی ویتامین A و مقادیر مناسبی ویتامین B یافت می‌شود. چون این ماده غنی از کالری است، برای کسانی که مبتلا به افسردگی دلشوره، تشویش و مشکلات عصبی هستند بسیار مناسب است.

 

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
در کنارم روز و شب بی تاب بود،غافل از او چشم من در خواب بود،تا شدم بیدار و مشتاق پدر،او به خواب و چهره اش در قاب بود.......... برای شادی همه ی بابا های دنیا که دیگه پیش ما نیستند یک دسته گل به زیبایی سوره ی حمد و توحید هدیه می دهیم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 80
  • بازدید ماه : 69
  • بازدید سال : 380
  • بازدید کلی : 8,266
  • کدهای اختصاصی

    فال حافظ

    کد متحرک کردن عنوان وب

    كد هاي ماوس

    دعای فرج
    ♫PlaySong♫